.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حاشیه‌های دو نشست داغ دانشجویی در دانشگاه تهران و امیرکبیر

در این روز‌ها جلسات سیاسی فقط به دانشگاه تهران خلاصه نمی‌شود. موج مناظره‌ها و جلساتی که به بررسی انتخابات و حوادث پس از آن می‌پردازد به سوژه مورد علاقه دانشجویان بدل شده است. دلیل بر این مدعا هم حضور پرشور جریان‌های دانشجویی و اعتراض‌ها و حمایتی است که در این جلسات رخ می‌دهد تا باردیگر دانشگاه بعد از چند سال دوری از سیاست «سیاست» را مزه مزه کند. دیروز در دو دانشگاه تهران و امیر کبیر دو جلسه با طعمی دانشجویی برگزار شد؛ جلساتی که نمایان‌کننده بخشی از نظرات دانشجویان و حکایتی از فضای سیاسی جامعه بود.

محمدحسین صفارهرندی بعد از خداحافظی‌اش از دولت و پذیرفتن مشاورت فرمانده کل سپاه پاسداران، این روزها بیشتر در جمع‌های عمومی ظاهر می‌شود، یادداشت می‌نویسد و اظهار نظر می‌کند.

او چند روز قبل در اولین نشست مجمع جوامع اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور دو جمله کلیدی داشت که باز هم خروجی‌اش مناقشه نقد هاشمی و احمدی‌نژاد بود: «هاشمی‌رفسنجانی همواره در مسائل اداری کشور مدل فکری‌اش این بود که مشارکت حداقلی در انتخابات به نفع مرکزیت انقلاب است. گزاره بعدی او هم نقد رئیس دولتی بود که او را به خاطر انتقادش نسبت به انتصاب مشایی برکنار کرد. اما او همچنان در این زمینه منتقد احمدی‌نژاد است.» احمدی‌نژاد در جلب اعتماد جریان نخبه اجتماعی کامیاب نبود البته این به این معنا نیست که هیچ کدام از نخبگان حامی دولت نیستند.

او همچنین در یادداشتی که در کیهان منتشر شد سعی کرد نسبت به غرور جریان حاکم هشدار دهد. صفارهرندی در یادداشتی با عنوان «انشعاب‌طلبی» نوشت: سرمستی از موفقیت‌های بزرگ نظیر پیروزی در انتخابات و توهم استغنا از یاران و همسنگران پیشین، به مثابه عارضه‌ای خطرناک، همبستگی و یکپارچگی جریان اصولگرا را تهدید می‌کند.

صفارهرندی دیروز بعدازظهر هم مهمان بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران بود. او در این مراسم صحبت‌های چند روزه خود را تکرار کرد البته این مراسم از همان آغازش با حاشیه همراه بود و حتی در موقع ورود صفارهرندی دانشجویان معترض شعارهایی علیه او سر دادند.

صفارهرندی در این نشست با اشاره به اعتراض برخی دانشجویان اظهار کرد: بنده از اینکه شما هو می‌کنید ناراحت نمی‌شوم و دلیل دارم برای اینکه این عادت تاریخی شماست. آقای خاتمی زمانی که رئیس‌جمهور بود خودتان او را هو کردید؛ وقتی که خاتمی به انحرافی که در کار اصلاحات کردید اشاره کرد، این موضوع هم در همین دانشگاه اتفاق افتاد که در آن جلسه آقای خاتمی گفت؛ کاری نکنید از سالن بیرون‌تان کنم.

صفارهرندی در پاسخ به شعار برخی دانشجویان که در حمایت از خاتمی و موسوی بود، گفت: بنده هم در یک دوره‌ای نسبت به آقای موسوی همین احساسات را داشتم. بسیار کسانی که معتقد به پیگیری راه امام (ره) بودند به سراغ آقای موسوی می‌رفتند و این به خاطر سوابق ایشان در خط امام (ره) بود. کسی که خط نورانی پیروی از خط امام (ره) را بنا گذاشت استحقاق این را دارد که وی را تمجید کنند ولی سؤال اینجاست که چرا به بن‌بست رسیده‌اند و اولین تجدیدنظرطلبی‌ها در مورد تسخیر لانه جاسوسی را کسانی چون آقای اصغرزاده انجام دادند؟

وی با بیان این سؤال که چرا کسی علیه مهاجرانی که به گفته وی اهانت‌های صریحی را به امام (ره) کرده، موضع نمی‌گیرد؟ این را که رفقای خودتان هم منعکس می‌کنند، در پاسخ به برخی دانشجویان که شعارهایی را در مخالفت با دولت می‌دادند، گفت: آقایون طرفدار کودتا شما بفرمایید که تبعیت کردن از رأی 24 میلیون کودتاست یا تبعیت از رأی 13 میلیون؟ می‌خواهم این جلسه برای بسیاری از ما در حد یک تلنگر اثر داشته باشد. چرا آقای موسوی علی‌رغم دعوت‌های مکرری که از او می‌شد در انتخابات شرکت نمی‌کرد و این بار آمد؟ آقای موسوی جواب این سؤال را خود اینگونه داده و می‌گفت که من بیایم در شرایطی که جامعه پذیرش جریان انقلابی را ندارد؟ چرا موسوی در سال 88 تجدیدنظر کرد و این بار تقاضای طرفدارانش را پذیرفت؟ در واقع این بار احساس می‌کرد که شرایط برای تجدید یک دولت انقلابی مساعد است. چه کسی این شرایط را به وجود آورد جز دولت نهم یعنی آقای احمدی‌نژاد؟

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: او اشتباهی که کرد این بود که روزهای اول کسی همراهش نشد و وقتی که مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همراه او آمدند به او گفتند احمدی‌نژاد نسخه اصل انقلابی‌گری و اسلامی‌گری است، شما نسخه بدلی هستید و مردم به شما اعتماد نمی‌کنند. اگر نقش دولت نهم این بوده که به آقای موسوی امیدواری داد که در سال 88 می‌تواند از شرایط انقلابی استفاده کند دست مریزاد دارد.

وی در پاسخ به شعار برخی دانشجویان گفت: شعار ما با شما مشترک است. طالبان دست‌نشانده‌های آمریکا هستند و خطاب به دانشجویان دیگر نیز گفت که لابد شما دلیل دارید که می‌گویید روسیه! اما باید گفت مردم هر چه ضربه خورده‌اند از آمریکایی‌ها بوده است.

وی درباره‌ کروبی نیز، گفت: آقای کروبی به آقای منتظری گفته بود عناصر لیبرال و منحرف مانند نهضت آزادی به شما نزدیک شده‌اند و این حرف کروبی به آقای منتظری است.

صفارهرندی خطاب به برخی دانشجویان دیگر، اظهار کرد: شما اهانت به مردم را به خاطر حقانیت خود روا ندارید. آیا مردمی که 24 میلیون نفر به احمدی‌نژاد رأی دادند فریب خوردند؟

وی با اشاره به سفرهای استانی دولت، گفت: زمینه‌ سفر کسانی که علاقه‌مند هستند را فراهم می‌کنیم که به کرمان بروید و جنوب کرمان را ببینید و فاصله‌ عمل دولت نهم با دولت‌های قبلی را بفهمید. در جنوب کرمان شهرستان‌هایی بود که راه‌هایش آسفالت نداشت و دولت نهم خیابان‌هایش را هم آسفالت کرد. در آن شهرها 90 درصد به احمدی‌نژاد رأی دادند.

صفارهرندی همچنین در مورد حوادث بعد از انتخابات و خطاب به شعار برخی دانشجویان، گفت: در این حوادث اسامی نزدیک به 40 نفر در لیست کشته‌شدگان ثبت شده بود که 10 نفرشان بسیجی بودند. 20 نفر دیگر از اینها مردم مظلومی بودند که گرفتار حادثه‌سازی‌های افراد فتنه‌گر شده بودند. از میان بقیه 10 نفر دیگر کسانی بودند که با نمادهای شما شرکت کرده بودند و معلوم نیست به دست چه کسی کشته شدند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: سال 76 که مصادف بود با انتخاب آقای خاتمی، ببینید شرایط اجتماعی ما چگونه بود که منجر به انتخاب ایشان شد و مردم با چنان شوری اعتراض خود را به وضع موجود از طریق رأی نشان دادند. زیرا در آن زمان آقای مهاجرانی این پیشنهاد را مطرح کرده بود که دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی چهار سال دیگر خلاف قانون تمدید شود و بنابراین مردم که منتظر یک تغییر جدی بودند فکر می‌کردند خاتمی نماینده همین تغییر خواهد بود. دوستان اصلاح‌طلب ما در فرصت رسیدن به قدرت نه تنها از این امر سوءاستفاده کردند بلکه به این نتیجه رسیدند که در اوایل دهه 80 باید به گونه‌ای از اصلاحات رها شوند.

وی افزود: از سال 82 تا 88 اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌ها شکست خوردند و در این سال‌ها میانگین مشارکت مردم هم نسبت به چهار سال قبل افزایش یافته بود و این رکورد را دولتی رقم زد که متهم بود می‌خواهد مردم را از حوزه سیاست خارج کند.

صفار هرندی ادامه داد: چرا زمانی که آقای خاتمی به ریاست جمهوری انتخاب شد به وی تبریک گفتند ولی در سال 88 این بی‌اخلاقی را جناح مقابل از خود نشان داد. آیا دیکتاتوری این نیست؟

وی خطاب به دانشجویان گفت: کار میرحسین موسوی را سخت نکنید! ایشان خود دنبال مفری برای خروج از این بن‌بست است. کمک کنید این فضاحت را جمع کند برخی از این ریش‌سفیدانی هم که برای حل مشکل موجود راه افتادند برای نجات میرحسین موسوی این کار را می‌کنند.

صفارهرندی افزود: کسانی که می‌گویند آزادی اندیشه با ریش و پشم نمی‌شه، بدانند خط امام و آقای خاتمی و سران جبهه‌ اصلاحات همه‌شان ریش و پشم دارند.

وی تأکید کرد: حقیقتاً می‌گویم نسل جوان شرف دارد به کسانی که ذهن این نسل را از آلودگی پر می‌کنند. ما با شما به توافق می‌رسیم اما با کسانی که پشت صحنه هستند و شما را تحریک می‌کنند، آب‌مان در یک جوی نمی‌رود. هرگز ذلت نپذیرید مخصوصا ذلت زیر بار آمریکا را هیچ وقت قبول نکنید. اینجا محیط رفاقت است، صدایمان بلند می‌شود ولی دست‌مان نه.

صفارهرندی با بیان اینکه ما و شما به عنوان فرزندان این آب و خاک هستیم و هیچ‌وقت زیر بار ذلت اسرائیل نخواهیم رفت، گفت: زیر بار کسانی که شعار قدس را عوض کردند و می‌خواهند شعار 13 آبان را هم عوض کنند، نمی‌رویم، نه غزه نه لبنان هم یعنی تو روی امام (ره) ایستادند.

پرحاشیه‌های پلی‌تکنیکی

دانشگاه امیرکبیر که همواره یکی از دانشگاه‌های پرحرف و حدیث و خبرساز در سال‌های اخیر بوده است دیروز هم میزبان یک مناظره با موضوع ارزیابی عوامل مؤثر بروز حوادث پس از انتخابات بود. با اینکه در در و دیوارهای دانشگاه چندان خبری از تراکت‌های این نشست نبود اما حرکت جمعیت زیادی از دانشجویان به سمت آمفی‌تئاتر مرکزی دانشگاه می‌توانست راه را به هر تازه‌واردی نشان دهد.

شعارهای توأمان الله‌اکبر و یا حسین میرحسین از سوی دانشجویانی که در پشت آمفی‌تئاتر مترصد ورود به محل مناظره بودند نشان از برگزاری یک مناظره جنجالی و پرحاشیه داشت.

در حالی که قرار بود این نشست با حضور کواکبیان، کوچک‌زاده، رسایی و طلایی برگزار شود اما پس از آغاز مراسم با یک ساعت تأخیر دانشجویان اکبر اعلمی نماینده سابق مجلس در دوره‌های ششم و هفتم و قره‌باغی کارشناس مسائل سیاسی را در جایگاه دیدند.

این ظاهراً به مدلی در برنامه‌های برخی تشکل‌های دانشجویی تبدیل شده که در تراکت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و اخذ مجوز از دانشگاه لیست بلندبالای سخنرانان را منتشر می‌کنند و جلسه با حضور افراد دیگری برگزار می‌شود.

اما این هم باعث نشد که این جلسه به کارزاری برای تشکل‌های دانشجویی تبدیل نشود و سی‌دی‌های وقایع پس از انتخابات در میان دانشجویان از سوی یکی از تشکل‌ها توزیع نشود و از سوی دیگر بیانه‌های بی‌نام و بانام و نشان.

اکبر اعلمی که نمایندگی مردم تبریز را در مجلس هفتم بر عهده داشت در آغاز و در اعتراض به اینکه «چرا هیچ اسمی از او و دکتر کوچک‌زاده به عنوان مدعو در تراکت‌های نیست و رسایی و طلایی هم در این جلسه حضور ندارند» قصد ترک جلسه را داشت که با اصرار دانشجویان از این کار منصرف شد.

در این جلسه صحبت‌های قره‌باغی به عنوان طرفدار دولت بارها و بارها با شعارهای دانشجویان معترض قطع و موجب درگیری دانشجویان طرفدار دولت با دانشجویان معترض شد.

در این مناظره قره‌باغی بیش از آنکه به ارزیابی عوامل بحران پس از انتخابات بپردازد به موسوی و خاتمی حمله کرد و آنها را «صهیونیست» معرفی کرد.

وی همچنین در پاسخ به شعارهای دانشجویان درباره پول نفت گفت: «پول نفت در ستاد میرحسین و به دست مهدی هاشمی خرج شد.»

وی درباره پرونده کهریزک هم تصریح کرد: «یکی از قضاتی که همه می‌دانند طرفدار میرحسین بود در حالی که در زندان اوین برای حدود هزار نفر جا وجود داشت دستور انتقال آن 160نفر را به مرتضوی داد.»

او البته نامی از این قاضی نبرد ولی گفت: «در صورتی که بخواهید تحقیق کنید نام او را به تک‌تک شما می‌گویم.»

اعلمی هم در این جلسه ابراز عقیده کرد: «به جز دو تا سه انتخابات ما هیچ انتخابات سالمی نداشتیم.»

وی در ارزیابی خود از عوامل دخیل در حوادث پس از انتخابات گفت: «مهمترین عامل این بود که تعداد قابل توجهی از مردم اعتماد خود را نسبت به بخشی از حاکمیت از دست داد.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 مهر 1388
مگر قاضي ميتوانست به مرتضوي دستور انتقال160 نفررا بدهد اين ازمحالات است ؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.038 seconds.